Krzysztof Jankowski

POKÓJ

Opis projektu

Jako reżyser i producent projektu ekranizuję jedną z najciekawszych przygód Ijona Tichego z „Dzienników gwiazdowych” Stanisława Lema – "Podróż Siódmą". Nie znam wybitniejszego twórcy fantastyki naukowej. Warto podkreślić, iż Stanisław Lem jest najbardziej poczytnym pisarzem polskim poza granicami kraju, swój geniusz oddał literaturze, dając tym samym polski wkład w budowę światowego kanonu tego gatunku. Moim zdaniem jest to jeden z najważniejszych i najciekawszych projektów artystycznych ostatnich lat w Polsce.

Ekranizując Lema chcę nie tylko wyrazić swój podziw, ale przede wszystkim złożyć podziękowanie za dorobek, który dla wielu pokoleń jest początkiem przygody z fantastyką naukową. Twórczość Stanisława Lema wielu wydaje się trudna w odbiorze, przez co nie cieszy się takim zainteresowaniem, na jakie w rzeczywistości zasługuje. Ekranizacja pełni rolę pośrednika między tekstem literackim, a jego zrozumieniem. Wizualizuje przekaz i zachęca do lektury. Po Lema nie boją się sięgać producenci zagraniczni, popularyzując tym samym najważniejszego polskiego twórcę SF w Europie i na świecie.

Ten ok. 20-minutowy film ma być w założeniu komedią science – fiction, a więc gatunkiem praktycznie nieobecnym we współczesnej polskiej kinematografii. Akcja filmu toczy się w przyszłości, w 2055 roku. Ijon Tichy, znany kosmonauta, członek wielu międzyplanetarnych ekspedycji jest obecnie delegatem do Parlamentu Pansłowiańskiego. Próbuje się przeciwstawić wprowadzeniu „zakrzywiacza czasoprzestrzeni” do powszechnego użytku. Zostaje jednak uwięziony przez prominentnego przedstawiciela partii koalicyjnej, który wraz z agentką tajnych służb testuje na nim działanie nowej broni – co doprowadza do wielu komicznych sytuacji... W rolach głównych występują Wojciech Solarz (,,80 milionów", ,,U Pana Boga w ogródku", ,,Bodo"), Kamila Kamińska (,,Najlepszy", ,,Belfer", ,,Listy do M3"), i Paweł Ciołkosz. Za zdjęcia odpowiada natomiast Tomasz Nowak, który pracował na planie ,,Idy”, czy serii ,,Legendy polskie – Allegro”.

Warto zaznaczyć, iż w Polsce prozy Lema nie zekranizowano już od 1978 r. („Szpital przemienienia” w reż. Edwarda Żebrowskiego) Od tego czasu do jego twórczości nawiązywały m.in. produkcje amerykańskie, niemieckie, holenderskie, węgierskie oraz międzynarodowe – bez udziału Polski. Na przestrzeni blisko 30 lat jedynym istotnym polskim wkładem w filmowe utrwalanie dorobku Lema był m.in. udział polskiego operatora, Michała Englerta, w zekranizowaniu „Kongresu” (2013 r.). Jeżeli już teraz nie zaczniemy dbać o dorobek wybitnej rodzimej literatury, to prędzej lub później zostanie ona wchłonięta przez globalnego molocha Hollywood, tak jak stało się w przypadku „Solaris” czy „Kongresu futurologicznego”. Prawa do ekranizacji tych powieści nie są już dostępne dla polskich producentów, co może spowodować, że w niedalekiej przyszłości dzieła Lema nie będą utożsamiane z Polską.

Budżet Filmu wynosi 100 tysięcy złotych. Niestety muszę w tym miejscu podkreślić, iż żadna powołana do tego państwowa instytucja kultury nie wsparła naszego projektu. Powstał on całkowicie ze środków prywatnych oraz wkładu własnego Producenta. Koproducentem naszego Filmu jest firma postprodukcyjna COLOROFFON, która pracowała przy sporej ilości spotów reklamowych, teledysków oraz przy takich filmach fabularnych jak Kamerdyner, czy Krew Boga. Za postprodukcję dźwięku odpowiada firma Halo.



Zobacz teaser filmu Pokój